Voor
het hoekenwerk heb ik lang moeten nadenken, hoe schuiven we door, welke hoeken
zijn er, hoeveel tijd besteden we in een hoek, welke vragen moeten er op het
werkblad staan, hoe ga ik het hoekenwerk aanpakken: alles uitleggen of kijkfiches
maken en ga zo maar door. Maar dat zal waarschijnlijk iedereen gedacht hebben.
Ik
heb uiteindelijk 5 hoeken in elkaar kunnen steken:
-
De dieren-ICT-hoek: hierbij lag een blad papier waar ze de
sites konden vinden, deze moesten ze intypen en ze konden beginnen opzoeken.
-
De dierenkwartethoek: de spelregels lagen uitgetypt op de
bank, deze moesten ze lezen en zo konden ze het spel spelen.
-
De dierenboekenhoek: ik heb heel veel informatieboeken op
maat van het kind gaan huren, hier konden ze heel wat informatie vinden.
-
De dierenmemoryhoek: in deze hoek konden ze de spelregels
eerste lezen en daarna het dierenkwartet spelen.
-
De dierenartikelhoek: hier konden de leerlingen krantenartikelen
lezen over bedreigde diersoorten om zo weer informatie te vinden.
Het was de
bedoeling dat ze een werkblaadje met 15 vragen op moesten beantwoorden, deze
antwoorden kon je vinden in de verschillende hoeken. De leerlingen werden in 5
groepen verdeeld (per 3 in een groep) en konden 12 minuten in een hoek werken,
daarna werd er een liedje opgezet om op te ruimen en als het 2de
liedje ging moesten ze doorschuiven.
Ik heb erg
veel werk gehad om al het materiaal te maken en te zoeken, maar ik voelde wel
doordat ik creatiever ben gaan werken/denken ik mooi en leuk didactisch
materiaal heb gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten