maandag 25 november 2013

Hoekenwerk

Voor het hoekenwerk heb ik lang moeten nadenken, hoe schuiven we door, welke hoeken zijn er, hoeveel tijd besteden we in een hoek, welke vragen moeten er op het werkblad staan, hoe ga ik het hoekenwerk aanpakken: alles uitleggen of kijkfiches maken en ga zo maar door. Maar dat zal waarschijnlijk iedereen gedacht hebben.

Ik heb uiteindelijk 5 hoeken in elkaar kunnen steken:
-          De dieren-ICT-hoek: hierbij lag een blad papier waar ze de sites konden vinden, deze moesten ze intypen en ze konden beginnen opzoeken.
-          De dierenkwartethoek: de spelregels lagen uitgetypt op de bank, deze moesten ze lezen en zo konden ze het spel spelen.
-          De dierenboekenhoek: ik heb heel veel informatieboeken op maat van het kind gaan huren, hier konden ze heel wat informatie vinden.
-          De dierenmemoryhoek: in deze hoek konden ze de spelregels eerste lezen en daarna het dierenkwartet spelen.
-          De dierenartikelhoek: hier konden de leerlingen krantenartikelen lezen over bedreigde diersoorten om zo weer informatie te vinden.

Het was de bedoeling dat ze een werkblaadje met 15 vragen op moesten beantwoorden, deze antwoorden kon je vinden in de verschillende hoeken. De leerlingen werden in 5 groepen verdeeld (per 3 in een groep) en konden 12 minuten in een hoek werken, daarna werd er een liedje opgezet om op te ruimen en als het 2de liedje ging moesten ze doorschuiven.


Ik heb erg veel werk gehad om al het materiaal te maken en te zoeken, maar ik voelde wel doordat ik creatiever ben gaan werken/denken ik mooi en leuk didactisch materiaal heb gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten