vrijdag 3 januari 2014

Educatief aanbod

1)      Verwoorden hoe je het gevonden hebt.
a.       Doordat er in mijn stageschool een kindje zat die net haar nonkel verloren had(tijdens de observatiedagen) , stelde ik me de vraag hoe je als leerkracht hierop moet ingaan. Wat ik zeker wist is dat je dit niet zomaar voorbij kan laten gaan. Maar hoe je dit specifiek moest aanpakken , daar ik had er totaal geen idee van.  Ik heb het dus ook maar even laten rusten.
b.      Tijdens de module ‘Zorg’  in het 3de jaar hebben we geleerd over verdriet en rouwen. Hier kwam de rouwkoffer aan bod, ik legde de link natuurlijk direct met mijn stage. Daardoor is de keuze ook snel gemaakt om hierover te praten.

2)      Licht toe waaruit het aanbod bestaat EN in welke mate het beantwoordt aan de visie.
a.     Waaruit bestaat het:
Een heleboel boeken en bundels die je wegwijs maken. Je vindt er informatie, tips voor liturgie, verschillende werkvormen, kunst,…
Gedichten van troost 
Een selectie van ontroerende teksten rond afscheid, verdriet, troost, verder gaan,...
Muziek die verzacht 
Een keuze van nederlandstalige en engelstalige muziek op CD met bijhorende teksten en vertaling. Plus een CD met rustige achtergrondmuziek.
op de gevoelige plaat vastgelegd 
Foto’s, woorden en uitspraken van bekende en minder bekende mensen die vertellen over troost.
op verhaal komen 
Een bundel met verhalen, bijbelteksten, getuigenissen van jongeren… Ook tips rond jeugdliteratuur, films, websites en artikels uit tijdschriften.
Het uitschreeuwen van verdriet
Geselecteerde liederen op partituur over leven, dood, hoop en liefde, ook op CD 
Tranen drogen 
Een doosje vol tranen die gevoelens verwoorden. 
Een symbool als teken
Symbolen helpen om het immense verdriet uit te drukken.
b.    Voldoen aan de visie:
Het is een onderwerp dat vaak voorkomt en behandeld moet worden! Er kan gewerkt worden op de verschillende WO domeinen. Er is heel veel materiaal dat gebruikt kan worden en er is voldoende leerling activiteit.
3)      Argumenteer waarom dit educatief aanbod je aanspreekt:

Het is een koffer gemaakt op maat van de leerlingen, met een handleiding voor de leerkracht. Als leerkracht weet je niet wanneer er zo iets kan gebeuren, je moet dus als lkr voorbereid zijn op deze ongevallen. Hierdoor is het wel de bedoeling dat jij als lkr deze op voorhand al eens bestudeerd heeft en als het nodig is je hierop kan terugvallen. Als je dit niet voorbereid hebt dan kan je hierbij moeilijker omgaan en laat je misschien de lln hun rouwproces voorbij gaan en dat is niet de bedoeling. Het spreekt me ook aan omdat het een onderwerp is waar lkr bijna of soms zelfs helemaal niet over willen praten of rond willen werken omdat ze het te eng vinden. Terwijl het soms toch heel dichtbij komt! Ik vind net dat je als  lkr voor alles moet open staan, ook voor de minder leuke dingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten