- Welke handleiding komt voor deze werking in aanmerking.
We hebben enkele handleidingen bekeken (zie schema hieronder), van hieruit kan ik afleiden dat elke handleiding een belangrijk onderdeel mist. Als ik dan toch moet kijken naar de methode zou ik kiezen voor ‘Open wereld’, hierbij komt zowel zelfstandig leren, leefwereld van de kinderen, actieve deelname, oplossingsgericht werken en materialen gebruiken aan bod. - Hoe ga je differentiëren?
Doordat de matrix ervan uitgaat dat je zelfstandig naar oplossing zoekt, ga je dezelfde opdrachten geven aan alle leerlingen. Dit gaan ze dan elk op hun eigen manier vulling geven.
methode
|
Open wereld
|
Mikado
|
Curieuzen
|
Mundo
|
Werosignaal
|
Piramide
|
Leerlijnen
|
x
|
X
|
X
|
X
|
-
|
X
|
Zelfstandig
leren
|
X
|
x
|
X
|
-
|
X
|
X
|
Leefwereld
kinderen
|
X
|
x/-
|
X
|
X
|
X
|
X
|
Eigen omgeving
|
X
|
x/-
|
X
|
X
|
-
|
X
|
Actualiteit
|
X/-
|
-
|
X
|
-
|
X
|
-
|
Werkelijkheidsnabij
|
X
|
x
|
X
|
x/-
|
X
|
-
|
Actieve deelname
|
X
|
X
|
X
|
x/-
|
-
|
-
|
Oplossingsgericht
|
X
|
x
|
X
|
X
|
-
|
-
|
Geïntegreerd
|
X/-
|
x
|
X
|
X
|
X
|
-
|
Materialen
|
X
|
X
|
X
|
x/-
|
X
|
x/-
|
Vaardigheden
|
X
|
X
|
X
|
-
|
x/-
|
-
|
Attitude
|
X
|
X
|
X
|
X/-
|
-
|
X
|
Evaluatie
|
-:geen toetsen
|
Procesevaluatie
en productevaluatie
|
???
|
Evaluatie-
fiches
|
Toetsen
|
X
|
Evenwicht inhoud,
Kennis, vaardigheden,
Attitudes
|
X
|
x/-
|
-
|
???
|
-
|
|
Leren leren
|
-
|
-??
|
-
|
-
|
-
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten