zaterdag 7 december 2013

Inspectie: Alternatieven van evalueren

Zoals ik hoopte hebben we in de vorige W.O. lessen geleerd over evalueren. Hierdoor heb ik inspiratie opgedaan naar nieuwe evaluatievormen. Aangezien mijn stageschool hieraan moest werken en meerdere alternatieven moest vinden kwam deze les goed uit voor mij. Hierdoor ben ik gaan nadenken wat mogelijk was in mijn stageschool en zo heb ik dus zelf een aantal alternatieven gezocht. Mijn inspiratie komt uit het boek ‘Breed Evalueren’ van Ludo Heyen.

Alternatieven:          

  • Vanuit observaties een punt geven: Hierdoor kijk je niet enkel naar het cognitieve van de lln.
  • Complexe probleemtaken voorstellen: Niet vanuit het geleerde werken maar zelf naar de oplossing laten zoeken. Hierbij zoeken de leerlingen zelf op en kan het antwoord per lln verschillende zijn.
  •  De lln zelf een portfolio laten aanmaken.
  • De lln gaan zelfevaluaties doen. Hierbij beoordelen ze zichzelf, ze moeten dan wel kritisch zijn voor zichzelf.
  • Groepstoetsen: Zo gaan leerlingen samen nadenken en een antwoord formuleren. Zo kunnen de lln die cognitief zwakker zijn ook eens beter punten halen.
  • PPT laten maken door de lln: Hierdoor verwerken ze het onderwerp op hun niveau. Zo begrijpen de lln het beter.


Er zijn er nog wel een aantal maar deze zou ik effectief ook kunnen en willen toepassen in mijn klas, als dit toegestaan wordt. Het is zeker handig om deze in het achterhoofd te houden, zo wissel je af van evaluatievormen en kan je op verschillende manieren ook een punt geven. Ik vind deze evaluatie objectiever voor de lln omdat je als lkr dus niet altijd gaat pijlen naar de kennis van de lln.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten