vrijdag 13 december 2013

Hoekenwerk toegepast op de matrix.


Technisch systeem
Technisch proces
Hulpmiddelen
Keuzes
Begrijpen
In hoek 3 komen ze te weten hoe een toilet werkt.
Uitleggen wat het is.

Uitleg hoe je een hulpmiddel moet gebruiken.

Niet toegepast in onze hoeken.
Weten dat je keuzes moet maken.

Niet toegepast in onze hoeken.
Hanteren
In hoek 3 moeten ze een papiertje doortrekken en zo nadenken waar het papiertje naartoe zou gaan.
Onderverdeeld in het cyclisch proces:
Probleem stellen.
Plannen.
Uitvoeren.
Evalueren
Bijsturen.

Gebruiken van hulpmiddelen.

Niet toegepast in onze hoeken.
kiezen op zichzelf. Is te voor de hand liggend, wordt meestal niet in de matrix gezet.
Duiden
In hoek 3 denken ze verder na over hoe het bij de ontwikkelingslanden gebeurd.
Toepassen op alles.

Niet toegepast in onze hoeken.
Word niet gedaan omdat je dan terug naar het technisch systeem gaat zien.
Keuze beïnvloed de mens en anderen.

Niet toegepast in onze hoeken.


Ik ben gaan nadenken over de dingen die wij niet hebben toegepast in de matrix, hiervoor heb ik oplossingen gezocht zodat ik heel de matrix kan toepassen op het toilet.

Technisch proces:
Hierbij hadden we de riolering maken,  maar we hebben niet heel het cyclisch proces doorlopen. Het punt uitvoeren komt hier aan bod aangezien ze zelf een constructie maken. Evalueren kan niet aan bod komen aangezien wij de stappen geven en dit juist moet zijn, daardoor kan je ook niet gaan bijsturen. Ik heb een oplossing gevonden om in deze hoek wel al de stappen van het cyclisch proces aan bod te laten komen.
Je geeft de leerlingen een probleem: het potje water aan de ene tafel moet in het potje aan de andere tafel terecht komen, hoe doe je dit zonder het potje water naar de andere tafel te brengen met je handen? Hierbij moeten de leerlingen dus een plan gaan opstellen. Als dit doordacht gemaakt is kunnen ze dit beginnen uitvoeren, dit evalueren ze dan. Als alles goed verlopen is moeten ze niets meer bijsturen, anders moeten ze dit bijsturen en terug evalueren zodat uiteindelijk alles goed werkt.

Keuzes:
In hoek 3 leren ze de weg van het water van de wc naar de natuur. Ze weten dus dat het WC water niet helemaal gereinigd in de natuur terecht komt. Hierin zijn dus nog geen keuzes gemaakt, dit hadden we ook niet in onze hoek maar als je dan de leerlingen de vraag stelt of je nu wel of niet een luchtverfrisser in de wc mag hangen? Hierin moeten ze zelf een keuze maken met de achtergrondkennis dat niet alles proper geraakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten