vrijdag 13 december 2013

Hoekenwerk: Het toilet.

Eerst hebben we in groep gebrainstormd over dit onderwerp. Dan hebben we de verschillende invalshoeken eens bekeken die we in het hoekenwerk kunnen gebruiken. We hebben hierbij ook rekening gehouden met de matrix. Daarna hebben we geprobeerd op het breder evalueren en EDO in de hoeken toe te passen.
We hebben ons hoekenwerk in 5 hoeken ingedeeld:

1. Hoek 1: evolutie wc
De leerlingen krijgen wc’s van vroeger tot nu te zien, daarnaast staat een beetje uitleg. Het is de bedoeling dat ze deze op de juiste plaats op de tijdlijn leggen. Als dat gebeurd is mogen ze de kaartjes omdraaien want daar staat de juiste datum op. Als ze alles goed hebben moeten ze niets meer doen, anders moeten ze de kaartjes in de juiste volgorde leggen en de wc tijdlijn nog eens bekijken. Wat ze moeten doen staat allemaal op een instructiekaart geschreven.

2. Hoek 2: hygiëne
De leerlingen mogen zelf eerst hun eigen bevindingen vertellen over wat nu het makkelijkste ging om je handen te drogen, met een haardroger, keukenrol of handdoek. Daarna mogen ze zelf een stappenplan opstellen over hoe ze nu hun handen juist moeten wassen na een wc-bezoek. Als ze dat gedaan hebben krijgen ze achteraf een stappenplan van de lkr om te overlopen of ze geen stappen zijn overgeslagen. Achteraf krijgen ze via de pc een PPT te zien waarin een aantal stellingen te zien zijn. Ze moeten altijd eerst antwoorden voor ze verder mogen gaan. Als er nog tijd over is mogen ze zelf toiletafspraken maken. Zodat de lkr achteraf deze kan bundelen tot 1 toiletafspraak voor de klas. (handen wassen in scholen is verplicht)

3. Hoek 3: waar gaan mijn uitwerpselen naartoe?
De leerlingen een papiertje in de wc laten gooien --> doortrekken --> wat gebeurt er? --> werking uitleggen --> waar gaat het water naartoe?
Boeken op tafel leggen, zodat de leerlingen zelf oplossingen kunnen zoeken over de werking van water --> werking natuur --> waterzuivering; (Antwoorden op een vragenblad)
Verder kijken naar ontwikkelingslanden. Hoe gebeurt het daar?

4. Hoek 4: Werking van het lichaam
De leerlingen krijgen een filmpje te zien over de spijsvertering. Daarna mogen ze op de pop zelf de werking van de spijsvertering aanduiden en verwoorden.

5. Hoek 5: Riolering
De leerlingen kunnen aan de hand van een stappenplan een riolering maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten